There was an error in this gadget

Sunday, January 12, 2014

LOBAK, TELUR, DAN KOPI

dengan nama ALLAH yg maha pemurah lg maha penyayang..

tajuk macam nk wat resepi minum petang je =)

apa terfikir di kotak pemikiran anda apabila diberi lobak, telur dan kopi..?

Kalau lah kita diberi lobak, telur dan kopi...
cuba bayangkan lobak itu dicelup dgn air panas...apa jadi ye? kebarangkaliannya akn lembik
manakala si telur direbus dgn air panas maka terhasillah telur rebus..yakni keraslah strukturnya

bagaimana pula dengan si kopiye? bila dibancuh dengan air panas maka terhasillah kopi yg enak aromanya

hai sy lobak






baiklah sebenarnya air panas itu dianalogikan sebagai UJIAN HIDUP

ada manusia bila diuji, munkin terkulai layu seperti mana lembiknya lobak
ada juga bila diuji mungkin jadi kental, keras mcm telur rebus...

and ada juga bila diuji, maka menjadi seperti bancuhan kopi yg enak itu =) yakni ujian itu mematangkan dirinya, dia merasa hikmah di seblaik ujian itu, dan manisnya ujian itu...

ok memang susah nk jadi kopi ni...

tp kan ada org Tanya, kalau terlebih air panas tu mcm mna ye? heheh
alahai tercair lah aroma kopi tu ek..x bestlah kan...

tp kan klu kopi 3 in 1 kan dah ada arahan berapa ml air kene letak..seperti mana si pembuat kopi yg tahu sukatan yg perlu utk menghasilkan kopi yg enak...
begitu juga dengan pencipta,,,no doubt ALLAH, knows setakat mana seberat mana ujian itu utk hambanya,,,

seperti mana firman ALLAH dalam surah al baqarah ayat 286 yg berbunyi

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

sy higlightkan di sini....

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.

ye yang terdaya..melainkan apa yg termampu dipikul....





DAN YAKINLAH YAKINLAH BAHAWA





seSungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan..ALLAH tekankan lagi, ye sesunggunya sesusah kesulitan ada kemudahan...
Dan janji ALLAH itu pasti....






Wallahuallam...refresh niat...tgk dgn kaca mata tarbiyah

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~