There was an error in this gadget

Thursday, December 31, 2009

untukku....

Selagi sang bayu masih bertiup meskipun hembusan bayunya pilu dan mendukakan,
selagi matahari masih memancarkan cahayanya meskipun kadangkala cahayanya suram seketika
"" apabila dilitupi sang awan, kita perlu terus berjalan dan terus berusaha meskipun kita diuji dengan kegagalan, musibah dan ujian yang membuatkan air mata sentiasa mengalir. Teruskan perjalanan kita, insyaAllah selagi mana kita berusaha, berdo'a dan bertawakkal kepada Allah, pasti Dia akan membantu kita.

"Langit tidak selalunya cerah, sulam malam tak berbintang, itulah lukisan alam, begitu aturan Tuhan


i should be strong..no matter how hard the life it is..
eventhough sometimes tears are my friend
but..i know GOD IS PLANNING THE BEST FOR ME....

i realise and i believe that

one day..
a blissful day will come....IT IS GOD'S PROMISE - setiap kesulitan ada kesenangan..

Thursday, December 17, 2009

dugaanMU YA ALLAH

dengan nama ALLAH yg MAHA PEMURAH lg MAHA MENGASIHANI
aku membuka kalam

setelah berhari-hari melalui dugaan mendatang
aku akui hatiku sedikit rapuh
YA ALLAH
aku takut aku tidak mampu menghadapi dugaanMU ALLAH

sungguh berat dugaanmu kali ini
berat mata memandang berat lagi bahu memikul

peristiwa yg berlaku terhadap keluarga aku..
adakah masih ada jalan bahagia???

mmg telah termaktub dalam kitabmu yg berbunyi
MAKA SESUNGGUHNYA SETIAP KESULITAN ITU ADA KEMUDAHAN
al -insyirah ayat6

tp apa yg aku gusarkan bilakah akan menjelmanya kemudahan, kegembiraan, kebahagian itu

YA ALLAH, AKU TAKUT AKU TAK MAMPU YG ALLAH
bimbang seandainya diri aku tidak mampu bertahan YA ALLAH
bimbang seandainya aku berputus harap dariMU ya ALLAH
nauzubillah

aku insan yg lemah
tp aku akui ini adalah TARBIAH darimu YA ALLAH
tanda dirimu menyayangi...
aku dan keluargaku
hanya insan yg terpilih sahaja yg diberi dugaan seberat ini

INSYAALLAH
dengan izinMU ya ALLAH

DULU,
hartaku paling berharga adalah sebuah keluarga,
aku kehilangan Fathhi
, tp aku bersyukur sekurang-kurangnya aku masih ada keluarga bahagia
tp sekarang apa yg aku ada tidaklah sesempurna dulu
MASIH ADAKAH SINAR HARAPAN YA ALLAH..
apa yg aku harapkan kegembiraan kebahagian itu akan muncul
YA ALLAH MAAFKAN HAMBAMU INI YA ALLAH
AKU HAMBA YG KHILAF

kepadaMU aku mengadu
tp kadang2 aku memerlukan seseorang utk aku luahkan apa yg terpendam

hati kecilku teringat kata2 yg aku terbaca
kamu mengatakan kamu percaya adanya ALLAH
tp mengapa manusia jg yg kamu cari untuk mengadu seandainya kamu bermasaalah

ya ALLAH aku tahu dugaan ini diberi kepadaku kerana aku mampu menghadapinya
sepertimana firmanMU dalam surah AL BAQARAH yang berbunyi

ALLAH TIDAK MEMBEBANI SESEORANG MELAINKAN SESUAI DENGAN KESANGGUPANNYA

Monday, November 16, 2009

pain

i got pain in my heart..
sob..sob..away
try to be cool and calm

tomorrow BIO paper2
i got butterflies in my stomach

BUT hoping that
i can answer the question
INSYAALLAH
with the ALLAH'S HELP
amin


dan esok hari terakhir jumpa rakan2 AUSIE
maafkan aku andai pernah terkasar bahasa
setiap pertemuan pasti ada perpisahan


ku utuskn seuntai lagu utkmu teman

pertemuan kita di suatu hari
menitikkan ukhwah yg sejati
bersyukurku ke hadrat ilahi
di atas jalinan yg suci
namun kini perpisahan yg terjadi
dugaan yg menimpa diri ini
bersabarlh di atas suratan
ku tetap pergi jua
kan kuutus kn salam
ingatanku dalam doa
kudusku sepanjang waktu
YA ALLAH
bantulah hambamu...

ok

hehe
xingat dh lirik
apapun
sahabat semoga dirimu terus maju
dan BEJAYA SELALU
BITAUFIQ WANNAJAH

AMIN
ILALLIQA'
SYUKRAN

P/S: nk jawab baik2 esok..pastu xnk sdey2 dh..huhu
maybe dia bkn untukku
huhu
go..go..afina
yeye..nk balik rumah

Saturday, November 14, 2009

KEPADA

OK..post kali ini
aku copy paste drp blog org lain
hehe..jahatkn...xpelah sekali sekala

tp aku tertarik dgn kata2 yg agak melankolik ini
huhu
just take the positive side..huhu


Kepada yg masih SINGLE…

Cinta ibarat kupu2. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tp, bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga. Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, tp cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan pd seseorang yg layak menerima.

Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN.. .
Cinta bknnya mencari seseorang yg “SEMPURNA”, tetapi menemukan seseorang yg mampu menjadikan dirimu sempurna.

Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL…
Jgn katakan “AKU CINTA PADAMU!” bila kau tdk benar2 peduli. Jgn bicarakan soal perasaan bila itu tdk benar2 ada. Jgn kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main2 dgnnya. Jgn menatap ke dlm mata seseorang bila apa yg kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tdk berniat langsung “UNTUK MENERIMANYA” saat ia terjatuh.

Kepada yg PATAH HATI…
Sakit… patah hati… bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana kita mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yg boleh diambil sbg pengajaran dan hikmahnya.

Kepada yg BELUM PERNAH JATUH CINTA…
Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jgn sampai terjerumus. Biar selamba tp stabil. Berkongsilah tetapi jgn tak adil. Cubalah utk memahami tetapi bkn bermakna tdk boleh meminta apa2. Bersedialah utk terluka dan menderita, tetapi jgn simpan semua rasa sakit jika itu yg benar2 dialami.

Kepada yg ingin MENGUASAI…
Hatimu patah melihat org yg kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa org yg kau cintai ternyata tdk bahagia dgn mu.

Kepada yg takut MENGAKUI…
Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dgn seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan dgn mu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila org yg kau cintai, langsung tdk mengetahui perasaanmu terhadapnya.

Kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TLH PERGI…
Hal menyedihkan dlm hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau tlh mensia-siakan masa bertahun-tahun utk seseorang yg tdk layak. Kalau sekarang dia sudah tdk layak, 10 thn dr sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.

Thursday, November 12, 2009

aku makin confuse

ok...
rite now tgh study bio...for paper 2
tp masalah timbul apabila terbaca apa2 topik
then teringat kat BIO paper 1
adoi...mulalh dok pening
dok fikir betul k aku jwb ari tu ek??
haha
mulalh kalut..adoi
fikir sorng..

serius lh BIO aritu mmg confuse

TP
bila ingat balik
kata2 kawan aku..
satu ni j aku pegang

ALLAH BUKAN MELIHAT SEJAUH MANA USAHA KITA
TAPI ALLAH MELIHAT SEJAUH MANA KEBERGANTUNGAN KITA PADANYA

insyaallah
aku akn cuba


p/s: semoga aku dpt menjawab paper 2 bio dgn tenang..dan dipermudahkan urusan
INSYAALLAH..AMIN

" then when you have take decision, put your trust in ALLAH, for ALLAH loves those who put their trust (in him)" 3:159

Tuesday, November 10, 2009

kerana emosi

terbaca i luv islam.com
erm pasal seorng gadis
kerana emosi akal tidak berfungsi

common thing for a girl
ditinggalkn pakwe..
punyalh perempuan tu sdey
telan penadol berbiji2
ni kisah perempuan tu..
huhu copy paste from i luv islam.com

Saya bercinta dengan seorang pemuda dalam satu kisah yang panjang…” gadis itu memulakan cerita

“Kami menemui keserasian sejak dari umur kanak-kanak. Kami bersekolah tadika sama, sekolah rendah dan sehinggalah peringkat menengah.” Ceritanya lancar sekali seperti menjeling zaman lampaunya yang indah semerbak.


“Saya tahu dia tercipta untuk saya…Saya pula tercipta untuknya.” Begitu puitis ceritanya seperti lagu-lagu cinta.


“Saya pasrahkan diri untuknya. Saya hanya ada dia bagi masa depan saya. Dia juga begitu, kami bersama meniti hari buat memadu ikatan berkekalan. Gerbang perkahwinan.” Ujarnya tersusun dalam irama sedikit yakin.

“Namun….apabila selesai SPM, keputusan peperiksaan saya teruk tetapi dia berjaya melanjutkan pelajaran ke university.”

“Di sinilah bermula segala-galanya berubah. Hari demi hari mendatang dia telah jadi orang lain, saya seakan-akan tidak mengenalinya sama sekali.” Dia seperti akan menangis bagi mengakhiri bicaranya.

“Memang pada permulaan berjauhan, setiap saat kami berhubungan melalui telefon. Kerinduan bagai badai yang mengaramkan kami dalam samudera rindu.”

Sekali lagi dia berpuisi menghirup nafas yang dalam bersama memori terindahnya.

“Tidak lama kemudian saya merasakan ada sesuatu kelainan apabila dia mula menyepi. Begitu sukar untuk menghubunginya, saya tidak tahu apa nombor telefon barunya.”

Wajahnya bertukar merah, air mata mula mengalir dari kelopak matanya.

“Akhirnya saya dapat tahu dia telah punya orang lain dalam hidupnya sedangkan saya di sini terpanggang menanggung derita keseorangan.”Esakannya kian kuat.

“Pada suatu hari dia datang berjumpa saya dan secara rasmi memberitahu bahawa kami bukan pasangan yang sesuai. Perhubungan yang kami bina bertahun-tahun seperti tiada apa-apa makna dan diputuskan begitu saja.”

Kekecewaan jelas terpancar pada utas-utas bicaranya.

“Selepas pertemuan itu saya menghabiskan masa menyendiri, berfikir tentang diri sendiri mengingat memori indah serta sembilu yang disayat-sayat kepada hati saya yang begitu menyakitkan. Saya tidak menemui selain daripada kesakitan yang sangat dalam, hidup saya telah musnah, saya tidak punya masa depan lagi. Saya tidak perlu hidup lagi.”


ok...pendapatku lh

mengapa perkara ini sering terjadi???

first mestilh kerana kurangnya didikan agama

kedua msti sbb syaitan kuat menghasut..syaitan mmg kreatif menyesatkn manusia

kurangnya pergantungan pd ALLAH

kurangnya motivasi diri

SO AKU NK AMIK PENGAJARAN LH DARI KISAH INI

jgn kerana seorng lelaki
hidup kita tergadai
jgn terlampau berharap krn at the end of the day..kita mgkin kecewa
hargailh apa yg kita ada
mngkin ada insan lain lg yg menyayangi kita..parents, family,..friends
semoga kita semua cekal dan tabah menghadapi dugaan
dan nauzubillah moga dijauhi perkara buruk sebegitu

p/s: ALHAMDULILLAH aku masih lg bernyawa walaupun pernah kecewa spt perempuan di atas..rite now..nk depend dgn diri sendiri.. i m happy with my life without a special guy besides me..huhu..take it positively...i m independent..yeah...kekecewaan tidak mengajar kita untuk jatuh sebaliknya utk mengajar kita agar tabah dan belajar untuk bangkit dari sebuah kekecewaan

appreciate what u have..done
smile..huhu





yeah

ok..
i m done with BIO paper 1
but the war is not over yet
bio paper2..is waiting

bio paper 1
tired lh
so confusing the answers
hoping that the threshold mark is low..huhu
just pray for it

INSYAALLAH
kalau ada rezeki x kan kemana
hehe
xkn lari gunung dikejar..huhu

smile...always

Monday, November 9, 2009

why????

serius..
i didnt understand u
why u did this to me?
kadang2 baik..kadang2 wat endah xendah j
fine...
i will ignore u too..huhu
adakah aku yg bersalah??
i m sorry..
jika aku tersilap..
tanpa disedari.....
aku akn hanya berdiam diri dgn kamu..



all the best 4 your future

Saturday, November 7, 2009

hadis


Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak'
(Hadis Qudsi)

Friday, November 6, 2009

rama-ramaku


wahai rama2 ku???
di manakah kamu???
aku tidak akan mengejarmu..
seandainya kau milikku..
kau akan terbang dan hinggap padaku suatu hari nanti..

so....
wat rileks j...hehehe
x kiralh dirimu dekat k jauh k..
kalau dah ditakdirkan kau rama2 ku..
x kan k mana jgk???
hehe
SO..i m letting u go..bye2

p/s :peace....waiting for biology exam..
penantian itu mmg menyakitkan..
MR BIOLOGY


Wednesday, November 4, 2009

kita putus ek..maaf

hari ini genaplh hubungan aku dgn kau hampir satu 1 TAHUN SETENGAH
b4 dis i hate u..but lastly when i m always with u
i know u better, u have your own uniqueness

perasaan ku bercambur bau..gembira, sedih, lapang
aku harap aku xkn berjumpa dgn dirimu lg..
i wish today is the last day we meet

SELAMAT TINGGAL STATISTICKU SAYANG
setakat ini sahajalh jodoh kita
maaf aku x mampu meneruskannya lg

hari ini aku buat yg semampu aku
selebihnya DIA yg tentukan

SEMOGA DPT A STATISTIC

oh statistic..aku berharap hadiah perpisahan kita akn kau beri pd 10 januari 2010
berupa sebuah A..
INSYAALLAH

ok...
sekarang kena couple dgn org lainlh
MR BIO lh pulak
esok BIO paper 3

chaiyok..
all the best

Monday, November 2, 2009

i m wondering

huhu
rite now i m wondering,
how i am going to answer my paper 3 BIO

how to draw the plan diagram..
huhu.. i know just draw the tissue rite?? without any single cell

but my biggest fear is..
nmpak k aku bende alas apa kt microscope tu

YA ALLAH... permudahkn urusan hambamu ini..
harap2 nmpak

i hope i can adjust the microscope untill the cell can be seen clearly

i wish the experiment will not as tough as b4
hoping that all of it smooth..no more confusing

chaiyok

misi skrg..
teruskn membelek past year
chaiyok

INSYAALLAH
kalau ada rezeki adalh

OK bio.. i will fight u dis 5nov
i m the second session kot
ALL THE BEST


NK A jgk..nk A jgk....nk A jgk...nk A jgk
org kata kalau asyik sebut...menjadi..hehe
kata2 tu kan ibarat doa...huhu

Thursday, October 29, 2009

To a person that i care

my dear fren,
I REALLY LOVE U

jgn tanya fina marah k??
just ask tourself..it is right??

i know u have your own problem,
take your time my dear.

I NEVER REGRET TO HAVE U AS A FRIEND..

everyone has their own flaw
as a fren we have to accept it..
nobody is perfect

read LA TAHZAN book that i lend it to u..
my dear...one day i will give it as a present

my love,
u ar a part of my life..
i really appreciate u,
i threat u like my own sister
i love listening to your story.
when i sad,
u ar the one who calm me
u ar the one who ask me to be strong
thankz 4 everything

my dear,
aku tidak mengatakn tindakan mu salah,
cuma aku tidak bersetuju dgn apa yg berlaku
maafkan aku seandainya dirimu dlm dilema antara sebuah persahabatan dgn sebuah perhubungan

i have no right to stop u,
but i did it bcoz i love u as a fren..

" friends divide our sorrow, multiple our joy"

wishing u that

u will be a better muslimah
kita sama2 berubah ke arah kebaikan ek..
Anggaplah semua ujian itu dari ALLAH
ALLAH meletakkan kesedihan pada kita sebab ALLAH nk uji kita
ALLAH uji kita tandanya DIA sayang kat kita

U CAN DO IT MY DEAR

p/S: one day i want to give LA TAHZAN book to a guy that I LOVE
i am still searching or dia sudah ada tp aku x sedar...
I wish him...to be a better guy




Wednesday, October 28, 2009

kesusahan

Kesusahan itu hanyalah secebis dugaan, dan beruntunglah mereka yang mendapat dugaan dari Allah. Firman Allah,

“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat

Tuesday, October 27, 2009

right....

CINTAILAH orang yang engkau cintai sekadarnya saja,
siapa tahu suatu hari nanti ia menjadi orang yang engkau benci pula
BENCILAH orang yang engkau benci sekadarnya saja,
siapa tahu suatu hari nanti ia menjadi orang yang engkau cintai pula
-saidina Ali Abi Talib-

Tuesday, October 20, 2009

Statistic oh statistic

oh..Statistic..aku akn mencuba utk membuat yg terbaik
td aku buat past year 2005 winter..aku rasa lh dh byk kali aku buat question pasal MARIO tu
mari nk salin cket questuion ni..(adoi tgh geram ni) biar ingat cket soalan ni
ni psl probability

in a competition people pay ..rm 1 to throw a ball at a target. if they hit the target on the first throw they receive rm 5..bla bla..bla..(lenguh lh pulak nk salin + sakit hati)

aku sedikit confuse lh pasal soalan ni..
pemahaman manusia kn berbeza..punyalh ayat berbelit
sampai xde mood nk buat statistic
jd aku rasalh baik aku sambung statistic esok harinya...

i wish exam nnti aku dpt menjawabnya dgn sebaiknya
NO MORE CONFUSION

stat dri dulu lg asyik stat j confuse
asyik confuse j stat

JD BELAJAR STATISTIC NI MENGAJAR KESABARAN MANUSIA AGAKNYALH

tp x pelah...yg susah utk dikejar Itulh
kita kna kejar
barulh kita menghargainya apabila kita dpt nnti

STAT..wait for me ok
I WILL FIGHT U..
klu dulu past year stat aku byk gelonggong
malas nk buat

TP X kn nak repeat same mistake kn
MANUSIA YG PALING TERUK IALAH MEREKA YG TIDAK MENGAMBIL IKTIBAR DRP PENGALAMAN YG LEPAS
so, aku xnk tergolong dlm golongan tu


hoping that...i will answer all the questions smoothly
INSYAALLAH 4 nov ni

STATISTIC....I LOVE U..(hehe..kasi semangat cket)
arini hutang satu past year 2005 winter ek..no 6 and 7...sambung esok ok


ALL THE BEST
STATISTIC

Monday, October 19, 2009

A motivated person

i like reading motivation book it makes me appreciate my life more one day, i came across this show...OPRAH WINFREY SHOW oprah and Dr. OZ talked about a guy named RANDY PAUSCH why this guy captured and held my attension??? bcoz his good looking??? nope...it is all bcoz his motivasion this guy
Randolph Frederick "Randy" Pausch[3] (October 23, 1960 – July 25, 2008) was an American professor of computer science and human-computer interaction and design at Carnegie Mellon University (CMU) in Pittsburgh, Pennsylvania. Pausch learned that he had a terminal case of pancreatic cancer in September 2006. He gave an upbeat lecture entitled "The Last Lecture: Really Achieving Your Childhood Dreams" on September 18, 2007 at Carnegie Mellon, which became a popular YouTube video and led to other media appearances. He then co-authored a book called The Last Lecture on the same theme, which became a New York Times best-seller. Pausch died of complications from pancreatic cancer on July 25, 2008.
apa yg menariknya even he knows the fact he is going to die he still trying his best for his children -LIVE LIFE THE FULLEST-
erm seandainyalh kita berada di tempat beliau adakah kita mampu lg tersenyum gembira
sedangkn hakikatnya ajal sdng menunggu kita..

BG KITA SEBAGAI MUSLIM , KITA SEHARUSNYA MEMPERBANYAKKAN AMAL DAN IBADAH..SESUNGGUHNYA AJAL ITU ADALAH PASTI SETIAP YANG HIDUP PASTI AKAN MATI
tp at least dia seorng yg determination..
x putus asa..
i listened to his lecture kt you tube
THE LAST LECTURE
his lecture has inspired a lot of people around the world

Antara kata2nya yg aku suka

DON'T TELL THE PEOPLE HOW TO LIFE BUT TELL THEM THE STORIES -randy pausch-

Saturday, October 17, 2009

Hatred

why sometimes we tend to hate someone???
i dont know for me its just come naturally or maybe because of that person habit
i used to hate someone
but sometimes i feel guilty having that feeling

what can i do i didnt ask it...
but sometimes its happen....

Than I ask a fren,
SHE IS such a nice person, she told me
when we start to hate someone
try to remember his or her kindness
INSYAALLAH U WILL NOT HATE THAT PERSON i m trying,
but sometimes it was so hard
if i dont like someone, i just remain silent with that particular person
i m sorry, i dont mean to hate u
but sometimes your behaviour irritates me

i WISH that i do not have this feeling

DEAR GOD please make me forget all the past
and please let me have some love to that person i love all of my fren
i really appreciate them
but once i got hurt, i really........
hate u.. but i will try to forgive u..

hidup ini x akn indah seandainya perasaan benci itu pernah bermukim di hati seorang manusia jauhilah sifat membenci kerana islam itu sendiri mengajak umatnya berkasih sayang sesama umat.. oleh itu, saya berpesan kepada diri saya sendiri semoga perasaan benci itu akan cepat terhapus dari diri saya...INSYAALLAH

p/s: sori to all my fren... 0-0 ek...
try to respect others and people will respect u

Wednesday, October 14, 2009

blog abg yem

salam.
hajat di hati nk buat PURE MATH
tp tiba2 rasa tergerak hati nk buka blog abg YEM

satu post yg benar2 menyayat hati aku

A LETTER FROM SON
tatkala membaca surat itu
air mataku menitis kesedihan
luahan hati seorng anak yg rindukan ibunya
the saddest part is
pasal buat kuih, satu ingredient yg sgt penting, hilang buat selama2 lamanya dan x mungkin ada penggantinya
iaitu air tangan seorng ibu

buat abg yem, semoga dirimu tabah menempuh dugaan ilahi
memetik sebuah hadith yg berbunyi
,
siapa saja orang di dunia ini yang kekasihnya Aku cabut nyawanya kemudian dengan cubaan yang Aku timpakan ini dia (bersabar dan) mengharap pahalaKu, nescaya akan Aku ganti dengan Syurga- AL HADITH

buat abg YEM semoga dirimu sentiasa tabah menghadapi dugaan dan mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat


p/s: aku berharap aku akn lebih menghargai ibuku lg selagi dia masih disisiku


Monday, October 12, 2009

i m going to repeat AS

end of this week.. i m going to repeat my AS. guess wat is my first subject..huhu.. it is pure math..after long revision..finally, i fall in love with dat subject..yeah.. i hope it will be going smooth .i'm not going to repeat the SAME MISTAKE..
INSYAALLAH
but there is something bother me.. i got flu for almost one week.. starting from grand dinner. I also got headache..and it totally pain.. sometimes i cried.
dear GOD I Hope i will recover as soon as possible.

but it is ok chaiyok AFINA.
.Sakit itu penghapus dosa..INSYAALLAH
Tabahkan dirimu..insyaallah akn mendapat ganjaran setimpalnya
doakn kejayaanku INSYAALLAH

and for statistic I'M trying my best to fall in love with it i hope soon.. i can feel it..hehe BIOLOGY...i will try my best. Dear GOD please help me



Wednesday, September 9, 2009

i m sorry i did't mean it

i really sori to u, my dear fren.. i didnt meant to say dat word..i know it was so hurt.
serius xperasan pon bende tu....sapa2 pon kna mcm tu mngkin akn berasa hati..thousand apology.
tp msa tu mmg aku xde mood. aku letih gila..maybe i do not fully understand u...
selepas dengar pengakuan dari mu..baru aku sedar dikau sahabat menjauhkan diri dariku..even the same class i do not realise dat u are keep avoiding me..mungkin sbb kita sahabat thats why that word really hurt u..perkataan tu bkn normal terkeluar dr aku.
but i m sori i cant promise dat our frenship will be as good as b4
im sori
bunga yg cantik pd gubahan pertama kemudian dileraikan
xkan seindah sepertimana gubahan pertama
the same thing goes to frenship
once fragile..it is hard to be fixed
im sori
u ar sensitive
the same thing goes to me
i really sori
let time flow
and heal it

Friday, August 21, 2009

luahan hati

did i still like him???
the question answered when i called him regarding his component of AS.
I m just teasing him about girl.. than i told to him..erm org laki dlm kelas awk kn cket, bolehlh cop aweks selalu...hehe..
to my surprise he answered i already have someone..tp msa tu aku relax j dgr..haha...ego kn biasa ah....aku siap kata lg, baguslah awk ada someone, ada org boleh jaga awk, fly sama2 nga awk...erm seperti biasa jawapannya acuh x acuh...x tahu ah tu....
so we end our conversation.
jauh di sudut hati aku when he has someone, aku terkilan dan bru aku sedar yg i m still like him.. b4 dis i thought that i can forget him...

rite now i m trying my best..b4 dis pon dh trying my best gak..tp still x lupa gak
i hate having this feeling..
it kills me slowly...
so what should i do now??
SIMPLE SOLUTION
get back to the right track
INGAT ALLAH. maybe he is not the best 4 me
ya ALLAH bantulah aku melupakannya..
kalau dihintung hari dan setahun lebih kami x rapat...tp maybe syaitan kot yg membolak balikkn hati ini..klu kira aku dh nk lupakn dia...tp aritu dia msj aku regarding my AS result..maka aku jawablh ..hehe

hatiku bermonolog
afina..kuatkan hatimu..tabahkan hatimu
dirimu bukanlh wanita selemah yg disangka
aku dh delete dh gambar dia...aku dh xde YM dia
hahahahah
start from now on..i will forget him..
i will
i will
it is better to lose him rather than to lose my life and my family

b4 dis aku dh xfikir dh pasal dia
aku study j...bio, chem, fz, math j ada dlm kepala otak ni
baru2 ni j terfikir cket...hehe

sepatutnya aku bersyukur dgn apa yg aku miliki
at least aku ada family..
ada kawan2 yg baik
ALHAMDULILLAH

AN unexpected life

baru2 ni all of students A Level at kolej shahputra get shocked by the news of -kematian ibu abg yem..allahyarhamah still muda..tp ajal dan maut di tangan ALLAH s.wt. she died bcoz of asma attack..but for me abg yem sgt tabah.. ketika bercakap dgnnya aku hampir menitiskan air mata..sesungguhnya sekiranya aku berada di tempatnya aku x mampu meneruskan hidup seperti mana abg yem lakukan..BUAT abg yem..ALLAH MENGUJIMU kerana ALLAH sayangkanmu. takziah buat abg yem sekeluarga..moga dirimu sentiasa dicucuri rahmat ilahi.
kematian x mengenal usia, waktu ataupun ketika. andai takdir ilahi membawa kita tidak ada satupun yg dpt menghalangnya..semoga setiap kematian akn menjadi iktibar untuk diriku
setiap yg hidup pasti akn mati

Tuesday, August 18, 2009

LIFE MUST GO ON

alhamdulillah...rite now i m trying my best to recover myself from depressed and despair bcoz of my result
BUT... ITS OK
rite now i should study 24 seven...huhu ..tHATS mr. HO advise lh..huhu
HEHE
about my math.. at least i got A FOR PURE..BUT B for statistic..OVERALL B...mungkin A pure x gagah... so whether i like it or not... i have to repeat my MATH.. huhu
miss hong gave some advises to me, regarding statistic.. AND RITE now i will try my best to follow her instruction
BIO...huhu.. dis is bcoz practical result hancus... P1 A P2B P3 D...OVERALL c...adoi
how i m going to do about my practical???
but its ok...it is not the end of the road..rite now i will b more optimis...huhu

Tuesday, August 11, 2009

erti sebuah kehidupan

hidup ini x selalu indah ada kadang kala ketawa x kurang juga menangis kehibaan AS result benar2 mengajar aku erti sebuah kehidupan, dugaan, kesabaran. serta ketabahan
aku menangis... jd aku memerlukan teman...so yg jd mangsa semalam.. PQIN and ASAR...thankz to u guys
perbualan dengan Asar mengajar aku erti kesabaran Asar bercerita mengenai temannya yg dikatakn wizard of biology...smpaikn lecturernya kata "awk xyah checklh comfirm A"...TP APA YG TERJADI... that guy just manage to get C..try to imagine he is tHE only ONE who got C..the rest got A.. Asar menasihati aku.. bersabar, jangan lupa ALLAH..Ada hikmahnya sebuah kisah lg...SI tahfiz, seorang imam, selalu soalt hajat..tp resultnya C for history...tp itu semua ujian drp ALLAH...
byk lg kisah yg diceritakn x mampu aku ungkapkn semuanya
Asar adalh rakan sekelasku sains agama..aku bekas pelajar sains agama..tp aku terasa diriku kosong mungkin kerana kurangnya pengabdian aku kpd ALLAH..ya ALLAH ampunkanlah hambamu ini
than

my conversation with PQIN

aku sdey..pqin dgr sambil menasihatiku
pqin, aku rasa kadang2 dunia x adil..
pqin membebeli aku
FINA x adil apa nya dulu mu biasa dh dpt tinggi , ni bru dpt rendah..mna byk mu dpt tingi drp rendah??? x adil lg k mcm tu???
Aku terdiam seribu bahasa...Astaghfirullahhalazim...aku alpa...
Na, tu ujian ALLAH Na
DLM KITAB SUCI AL QURAN SENDIRI ADA MENYEBUT
adakah manusia mengira bahawa mereka akn dibiarkan hanya dengan mengatakan'" kami telah beriman," dan mereka tidak diuji.?. surah al-ankabut ayt 2
Ayat ini benar2 menginsafkan aku...jangan kata kamu beriman selagi kamu tidak diuji dari ALLAH.

PQIN, ramai lg dpt tinggi aku x dpt mcm mereka
LALU dibalasnya dengan kata2
jangan asyik dipandang yg atas, pandanglh jg yg bawah

kenal x erti bersyukur...bersyukurlh...

Dia menasihati aku, na peganglah kata2 ini
HIDUP NI KITA KADANG2 DI ATAS KADANG2 KITA DI BAWAH. BILA KITA DI ATAS JANGAN SESEKALI LUPA PADA YG DI BAWAH DAN BILA KITA DI BAWAH INGATLAH DARIPADA BAWAHLAH KITA DAPAT NAIK KE ATAS
Semua ini ujian drpd ALLAH..Ada HIKMAH di sebaliknya

memetik kata2 drp syafei..rakan sekelasku yg menuntut di MESIR...MEDIC
Hidup ini tak akan indah jika tidak disulami dgn dugaan...

YA ALLAH semoga aku dapat menghadapi dugaanMU.......

P/S: syafiq thank coz tlong cari ayat tafsir...dan kepada semua sahabatku yg sudi menasihatiku




Monday, August 10, 2009

AS RESULT

  • it cannot be denied dat it was so frustrating...i got 1A for chem...luckily it is my favourite subject. B for MATH.. and of course it is becoz my kecuakn jwb 1st paper...maybe xde rezeki...FZ also B...HAHA... bio C... unpredictable...tp dh buat mcm mna rezeki aku setakat tu...aku sdey giler...maybe sbb teknik bljr salah kot...but it is ok it is not the end of the road..



    another important thing is today

    THI messaged me...asking about the result...erm he got 3A 1b...yes i have to admit he is mumtaz..cemerlang compared to me...who should be blamed?me myself or college...msa zaman2 skul aku nga thi lbey kurang j result...huhu..but rite now dia dh jauh tinggalkan aku...our conversation quite ok...i thought he want to forget me 4ever and ever...i cried when talking to him...he calmed down me...xsangka plak dia msh baik lg nga aku...huhu..he said dont pressure...b4 we end our conversation dia kata.....klu ada apa2 masalah bgtau dia..dan dia meminta maaf atas apa yg berlaku..sound nice...huhu...tp bgitulh kehidupan adakala gembira adakala sdey....tp disebabkn sdey result td aku xde perasaan dh...





    hidup aku perlu diteruskan

    aku xkn mengalah..ini janjiku

    aku akn buktikan balik

    aku akn tebus...

    klu org lain bleh aku pon bleh

    INSYAALLAH



    diari hati bermonolog

    "jika org lain bleh, aku pun bleh,

    walaupun aku x segagah mereka, tp aku xselemah yg disangka..

    ADA HIKMAHNYA

    INSYAALLAH

    ya ALLAH hanya kpd engkau aku memohon..

    aku percaya engkau menentukan yg terbaik utk hambamu

    aku akn menganggap ini adalah ujian drimu

    semoga ujian ini akn meningkatkan lg keimananku

    INSYAALLAH



    mungkin doaku xtermakbul lg tp ingatlah ALLAH x pernah mengatakan x utk doa hambanya

    sebaliknya hanya 3 jawapan samada

    YA

    BUKAN SEKARANG

    ada lebih baik sdg menanti utkmu



    mungkin ada yg lebih baik sedang menanti utk ku...

    INSYAALLAH

Thursday, August 6, 2009

u can do it

try your best...its ok...be hepi..ALLAH X jdkn sesuatu tu dgn sia2...ada hikmahnya...
every cloud has its siver lining my dear.........
dia hanyalh sejarah..biarkan yg berlalu terus berlalu
ALLAH itu maha adil
hati ini akn selalu diuji
la takhof wa la tahzan innallahamaana
jgn takut jgn sdey
ALLAH selalu bersama kita

AFINA........

Tuesday, August 4, 2009

hidup ini adalah warna warni yg terlukis pd warna kanvas, walaupun x cantik tetapi mempunyai sejuta makna

COLOURS..
i took this article from I LUV ISLAM.COM

Merah

mereka yang mempunyai aura berwarna merah adalah seorang yang aktif, produktif, selalu memandang masa hadapan dan pelbagai lagi sifat. Namun, pada masa sama mereka ini membuatkan orang lain di sekeliling mereka sukar untuk menjalinkan kerjasama dengan mereka kerana sifat ego dan suka bertengkar.

Bagaimanapun, mereka boleh menjadi seorang pemimpin yang efektif kerana mempunyai fokus yang jelas untuk mencapai matlamat. Mereka ini melambangkan api yang digunakan dalam teori awal mengenai alam. Cahaya mereka terus menyala dan menjadi obor kekuatan untuk menghasilkan produktiviti yang maksimum.

Saranan bagi mereka ini, perlulah meningkatkan hubungan dengan orang lain secara emosional dan sosial. Selain itu berusaha untuk memuji usaha orang lain yang melakukan terbaik untuk mereka, kurangkan bersikap kritikal kerana boleh menciptakan rasa takut kepada individu lain.

Terima pandangan orang lain dan hindarkan diri daripada menyalahkan orang lain apabila terjadi sesuatu kegagalan.

Jingga

Mereka yang sukakan kesenangan duniawi, sukakan tentangan, suka berkhayal, suka membantu orang lain dan pelbagai lagi sifat.

Secara umumnya, mereka yang mempunyai aura berwarna jingga yang sangat ego dan terlalu mementingkan diri sendiri. Mereka ini hidup dalam dunianya sendiri tanpa menghiraukan keadaan orang lain di sekelilingnya. Ada kalanya mereka ini tidak menyukai kehidupan untuk berkeluarga. Namun, kebaikan mempunyai aura berwarna jingga, mereka ini panjang akal dan kreatif.

Saranan bagi mereka ini agar sentiasa menyedari bahawa kesederhanaan dalam hidup amatlah penting. Dengan mengamalkan kesederhanaan, mereka mampu hidup dalam semua lapisan masyarakat dan mula menjalinkan hubungan dengan orang sekeliling agar kehidupan senang pada kemudian hari.
Kuning

Mereka yang mempunyai aura berwarna kuning suka menyenangkan orang lain, sukakan humor dan membuat orang ketawa, suka mengambil risiko dan pelbagai lagi sifat.

Meskipun mereka ini pandai menghidupkan suasana di kalangan orang yang tidak dikenalinya, mereka juga pada masa yang sama berkecenderungan untuk berasa malu. Mereka adalah seorang yang suka memberontak, mudah sedih, selalu tertekan dan tidak bahagia.

Selain itu, mereka senang terjerumus ke dalam sesuatu perkara yang tidak elok. Bagaimanapun, mereka ini mempunyai kekuatan yang tidak terbatas, tidak boleh duduk diam dan gemar untuk bersukan.

Saranan untuk mereka yang mempunyai aura berwarna kuning agar sentiasa berhati-hati dan tidak terjerumus ke dalam perkara yang tidak elok.

Hijau

Mereka ini mempunyai pemikiran yang cepat, cemerlang dan pandai. Tidak suka diperintah, suka bersaing dan mempunyai personaliti serta penampilan yang menarik. Bagaimanapun, secara umumnya mereka terlalu agresif dan tidak boleh menerima pandangan orang lain di sekeliling mereka.

Mereka mempunyai sifat keras kepala, bongkak dan mengutamakan kesempurnaan serta tidak sabar untuk mendapatkan sesuatu. Mereka juga sukar untuk mengalah dan mengakui kesilapan mereka. Mereka ini mempunyai keperibadian yang kuat, cenderung untuk membuat keputusan sendiri.

Saranan bagi mereka ini agar mencari sahabat yang dapat menghargai kelebihan mereka kerana mereka selalunya cepat bosan dengan sahabat yang tidak mempunyai cita-cita dan tidak berusaha untuk memajukan diri sendiri.

Biru
Mereka ini mudah memberikan perhatian kepada orang lain dan mahir berkomunikasi. Mereka yang mempunyai aura berwarna biru selalu ingin disayangi tetapi agak ragu-ragu di dalam soal ini kerana mereka inginkan diri mereka disayangi melebihi daripada apa pun yang ada di dunia ini.

Selain itu, mereka ini terlalu dramatis dalam soal percintaan dan cenderung untuk memanipulasikan orang lain. Namun, mereka ini mampu merasakan dan mengetahui apa yang difikirkan orang lain dan mempunyai ramai teman.

Orang di sekeliling mereka sangat senang untuk bergaul dengan mereka tetapi malangnya mereka yang beraura biru senang untuk diambil kesempatan kerana sifat mereka yang murah hati dan tidak ego.

Saranan untuk mereka ini adalah untuk belajar untuk menjadi lebih tegas supaya tidak akan dipergunakan oleh orang lain.

SO what is your colour???
my colour is blue...huhu...i feel comfortable with that colour...i am deeply in love with blue..huhu....thats why lh klu nk bli apa2 blue is my priority...huhu...rumah sukan dulu pon colour biru..USAMAH BIN ZAID...Klu dlu baldi..cetong semelh biru...hehe..my mum said...asyik biru j smpai baldi pon biru k. thas why she bought me a blue bedsheet.ni msa zaman sekolahlh...semangat rumah sukanlh katakan..hehe.. untill now, blue still my favourite colour...blue denotes tranquility......as calm as gentle breeze...

Sunday, August 2, 2009

salam perkenalan

salam...ismi nurafina binti abdul razab.... afina means forgiven...hehe..memaafkan????pemaaflh jgk..a sensiive person......klu agak berasa hati dgn someone..i just remain silent..thats my style..huhu...xsuka gado2 ni...huhu...but sometimes its hurt...ouch..yelah mkn hatiln namakn..huhu...tulah susahnya berhati lembut ni...nk buat mcm mna...according to my horoscope(tp xleh cayalh) mmg aku ni sensitif dan pentingkan persahabatan...+loyal..hehe loyal????being loyal ....huhu..kerana sifat loyal ni lh menyebabkan kita ssh nk melupakn seseorg..eventhough we should forget someone..never mind let by gone be by gone.
.

hidup adalah akar yang menjalar, menjelajah segenap destinasi, walau payah walau sesukar mana walau yg datang hanyalh setitis air jernih yg bakal menyinari hidup sesingkat cuma..

life is short..thats the reality..i love being myself.someone has told me b4 just be yourself...tp kdg2 xsemua yg kita inginkan kita akn kecapinya kerana itulah kehidupan...ALLAH tahu apa yang terbaik utk kita..INSYAALLAH


salam perkenalan

salam...

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~