Sunday, April 10, 2011

kasih ALLAH ~ berhentilh sejenak~ renunglah seketika

Andainya kasih ALLAH tiada utk hambanya~ mampukah kita hidup sebegini indah????
dengan oxygen free of charge~ dgn nikmat kesihatan~dgn nikmat makanan

seandainya kita diminta utk menyenaraikan segala rahmat ALLAH dan kasih ALALH terhadap kita, sy yakin tidak terlarat utk kita menyenaraikannya~

kasih ALLAH jika dibandingkan dgn kasih manusia~ ibaratnya kasih syng seluruh hamba manusia, spt kasih syng seorng ibu terhadap anak, seorng isteri trhdp suami, or kasih syng sahabat sesama sahabat..jika dihintung semua kasih syng yg ada di muka bumi ini hanyalh ibarat 1% tp kasih syng ALLAH melangit luas,

nk bukti kasih syng ALLAH,
x perlu memandang jauh,
lihat, renung pd diri segala nikmat yg ALLAH bg

mari kita hayati hadith yg cukup indah ini, ~ sentuhlah hatimu

Sesungguhnya jika Allah mencintai hambaNya, Ia memanggil Jibri dan berkata " wahai Jibril, Aku mencintai si fulan, maka cintailah ia. Makaa Jibril pun mencintainya, lalu Jibril menyeru penduduk langit, "wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai si fulan, maka cintailah ia". Maka penduduk langit pun mencintainya sehingga iapun dijadikan Allah dicintai oleh penduduk bumi. (HR. Bukhari dan Muslim)


Cinta ALLAH cukup indah~ melalui hadith ini jelas sekali apabila cinta ALLAH yang hakiki berjaya diraih, bkn sahaja ALLAH menyayangi kita bahkan seluruh alam sejagat juga menyayangi kita..best kn...jom kita sama2 meraih cinta ALLAH

Ingin sy kongsi hadith ini yg dibacakn oleh akak usrah yg sy sayang~ terima kasih akak~ jika akak terbaca jzkllah sgt..dan sudah tentu ALLAH lh selayak2nya sy berterima kasih kerana menemukan sy dgn akak2 di sini. jom kita renungi hadith ini

Barangsiapa memusuhi waliKu, maka Aku menyatakan perang terhadapnya. Tidaklah hambaKu mendekatkan diri kepadaKu dengan sesuatu yang lebih Aku cintai dari apa apa yang aku wajibkan kepadanya, dan hambaKu itu tetap mendekatkan diri kepadaKu dengan amalan amalan sunah sehingga Aku mencintainya.

Maka ketika Aku mencintainya, Aku menjadi pendengarannya yang ia gunakan untuk mendengar menjadi penglihatannya yang ia gunakan untuk melihat, menjadi tangannya yang ia gunakan untuk berbuat dan menjadi kakinya yang ia gunakan untuk berjalan. JIka ia minta kepadaKu pasti Aku beri, dan jika ia meminta perlindungan kepadaKu niscaya AKu akan melindunginya”‘ (HR Bukhari)

semoga perkongsian ini mendapat manfaat sama2~ IA

No comments:

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~