Thursday, January 19, 2012

tawakal..pd apa kita tawakal? tawakal pd mata?

topik ini seringkali, disebut, ketika musim exam menjelang..hehehhehe....
tawakal....adakah kita benar2 bertawakal

apakah itu tawakal?
1. kepasrahan hati di hadapan ALLAH spt pasrahnya mayat di hadapan org memandikannya..analoginya...apakh kita tahu apa yg dilakukan org yg memandikan mayat. Ia membolak -balikkn tubuh mayat seenaknya. begitulh tawakal kita pd ALLAH...katakn pd ALLAH ..YA ALLAH, lakukan semuayg kau kehendaki, aku pasrah dgn seluruh keberadaanku, aku ridha dgn apa yg akan kau lakukan , aku bertawakal kpdMu, krn aku yakin Kau tdk akn menjerumusknku menuju kemadharatan

2.biarlah ALLAH utk berbuat sekehendak-Nya
3.kita rela ALLAH menjadi wakil kita. Relakah kita, ALLAH mnjd wakil kita? Bukankah ktk kita ditimpa musibah kita akn bersandar pd manusia, jika kita bersandar pd manusia dgn hati, ini jelas sebuah kesalahan..tawakal seharusnya kita rela ALLAH menjd tempat kita bersandar. Kita katakn " Aku serahkn (semua urusanku kpdMu, wahai Rabbku)

ALLAH berfirman~
barangsiapa yg bertawakal kpd ALLAH, niscaya Dia akn mengadakn bgnya jln keluar. ( Ath Thalaq :2)

Dan barangsiapa bertawakal pd ALLAH, niscaya ALLAH akn mencukupkn( keperluan)nya. (Ath -Thalaq:3)

Dipetik dr HATI SEBENING MATA AIR~ garapan AMRU KHALID

tawakal itu bkn kerja mudah, tawakal memerlukan kekuatan dalam dr hati..meraih kepercayaan terhadap ALLAH bkn semudah berkata aku yakin dgn ALLAH tp mulut kdg2 mempersoalkn rezeki ALLAH...muhasabah diri utk diri jg...

Kalau kalian bertawakal pd ALLAH dgn sebenar2 tawakal, maka ALLAH memberi rezeki pd kalian spt Dia memberi rezeki kpd burung yg keluar pagi dlm keadaan lapar dan kembali sore dgn keadaan kenyang (HR At turmuzi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad)


.tertarik sy pd kisah tawakal pd mata....bila ada senior sy ckp, fina pernah dgr x kisah tawakal pd mata? dlm hati..aik??? selama ni aku dgr tawakal pd ALLAH, ni apasal mata plak....

maka akak tu postlh kisah tawakal pd mata..
Di mesir, ada sebuah pemuda bernama Abbas Asisi. Dia bergabung dengan organisasi Ikhwanul Muslimin. Suatu hari, dia menziarahi Syeikh Hasan Al-Banna. Sedang mereka berbincang, Abbas Asisi menyatakan rancangannya lalu Al Banna berkata," mengapa kamu tidak mencuba untuk memasuki bidang ketenteraan.?"

"saya mempunyai masalah dengan mata dan saya rasasaya tidak boleh lulus dalam ujian menembak,"

"tidak apa, bertawakallah kepada Allah," kata Sheikh Al-Banna.

"Bagaimana saya akan bertawakal pada Allah sedangkan saya mengetahui ada masalah dengan mata saya,?"

"Justeru itu, bertawakallah kepada Allah. kalau matamu sihat, mungkin kamu akan bertawakal pada matamu."

Abbas Asisi mengikuti saranan Al Banna. Dia memohon untuk memasuki bidang ketenteraan. Di saat beliau menjalani ujian menembak, hatinya kembali diliputi keresahan. Tapi dia ingat pesanan gurunya itu. Maka beliau pun berusaha gigih dan menyerahkan kesudahannya pada Allah.
Ternyata, beliau lulus sebagai peserta terbaik dalam ujian menembak tersebut.

Terdapat 1 pengajaran penting dalam cerita diatas. Syeikh Al Banna mengingatkan Abbas Alisi bahawa jika matanya sihat, mungkin dia akan bertawakal pada matanya dan bukannya pada Allah.

Namun, itulah yang sering terjadi pada manusia sekarang. Kita lebih mengagungkan kebolehan dan keupayaan kita dalam melakukan sesuatu. Kita lupa bahawa pada hakikatnya, Allah lah yang menentukan segala yang berlaku dalam kehidupan didunia ini.


ok...itulh kisahnya..terpukul lh pd batang hidung ni, kita manusia sy sendirilh kdg2 lupa bahawa, apabila kita berjaya dalam exam disebabkn usaha kita..ye usaha satu bentuk pelaksanaan tp yg memberi kejayaan adalah ALLAH maha berkuasa...tp manusia yg tidak lari drp perasaan ego, lupa ...lupakah kamu akan pencipta sekalian alam ?

No comments:

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~