Monday, May 21, 2012

kerana takdir itu di tangan ILAHI

dgn nama ALLAH yg maha pemurah lg maha penyayang
ALHAMDULILLAH, ala kulli hal..
manusia hanya merancang tp ALLAH yg menentukan. manusia seringkali menginginkan yg terbaik utk dirinya. tp manusia lupa sesuatu yg dianggap terbaik pd manusia itu mungkin lain pula pada percaturan yg esa.. ye manusia yg kdg2 alpa, berfikir berlandaskn ilmu yg x seberapa,akal yg cetek ditambah pula dgn hawa nafsu dan ketamakan dunia.

 kdg2 x semua perkara yg kita idamkn mampu kita miliki..

Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal dia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.
-SURAH AL-BAQARAH AYAT 216

hari ini test praktikal fisio, byk ibrah yg dpt diambil. ALLAH ajarkn sy something. erm. kdg2 kita fikir yg kita boleh buat sesuatu kerana usaha kita, tp hakikatnya ALLAH yg menentukan segalanya..mmg benar usaha itu perlu ada, tp setakat mana rezeki kita ALLAH yg bagi...usaha penting, tp di mana kita letak ALLAH dlm usaha kita tu... =)
dan sebelum masuk praktikal exam, sy ckp kt someone yg kalau kita  x berpuas hati dgn apa yg kita ada pandanglah lg pd mereka yg lg kurang bernasib baik dgn kita..insyaallah xdelh kita rsa tension sgt dgn kehidupan ni..

terkesan sgt dgn ayat al quran ini yg berbunyi
Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.23. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS al-Hadid (57): 22-23) 


dan pd musim exam ni jgk..kita jgn lupa akan konsep tawakal..tertarik dgn kuliah yg disampaikn oleh DR MAZA..tawakal adalah kejaiban dalm hidup...



sesuai di musim kehangatn exam..mari berusaha bersungguh2..tp ingat tawakal kita harus pd yg esa.. bkn pada lecturer, bkn pd soalan, bkn jg pd usaha kita, tp pd ALLAH yg esa. alhamdulillah ats segala pengajaranMu ya ALLAH...wallahuallam
 


 


No comments:

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~