Wednesday, October 3, 2012

Aku, Kau, dan Dia

maaf, tajuk ala2 novel tp bkn novel.....inilah perjalanan 3 manusia yg ditakdirkan oleh sang pencipta....3 manusia latar berbeza , satu agama..yakni islam

AKU~


5 tahun dahulu
seorng yg nakal, bekas pelajar sains agama, tp ciri2 perwatakan tidak seperti rakan sekelas yg lain, yg mengambil aliran agama...kalau ada ceramah agama , erm memberontak dalam hati, tp ALLAH masih lagi memberi peluang kepadanya utk hadir dalam majlis ilmu..dikelilingi sahabat2 yg baik, yg mendekatkan diri kepada ALLAH...sahabat yang sentiasa menyokong..setelah meninggalkan zaman persekolahan mendapat tawaran belajar di sebuah kolej swasta.. p/s : bila kolej swasta keadaan sosial di situ agak merungsingkan...kadang2 hanyut...sedar akan hilang jati diri..tiba2 ALLAH hadirkan rasa rindu , rindu akan suasana sek. beragama..te rasa kehilangan sesuatu yg sgt besar dlm hidup...cuba mencari kembali diri...nekad untuk mencari kembali diri yg hilang..dan ALLAH itu sebaik2 perancang...ALLAH damparkan aku di satu tempat, di mana islamnya asing, tp di situlah aku mengenal lebih dalam lg mengenai islam..dan ALLAH hadirkan insan2 utk mentarbiah diri....alhamdulillah masih di sini..dan smeoga terus thabat di jalanNYA....amiin


KAU
 2tahun sebelumnya

perkenalan aku dan kau x seindah yg dijangka..dingin pada mulanya..tp akhirnya menghasilkan bibit persahabatan yg indah..KAU jg x kurang nakalnya..tp lebih nakal lg 10x aku....up to date..suka menyakat ditakdirkn ALLAH , nasib kurang menyebelahi, meninggalkan bumi di mana islamnya asing..balik ke MAS...tp ALLAH itu maha berkuasa..di MAS itu dia lebih mengenal islam..berbakti pd agama...masih aktif dlm tarbiah...perangai berubah 180degree..mean perubahan yg sgt ketara dr sebelumnya..Aku pun terkejut melihat perubahan Kau..Kau x lupa sentiasa mengingatkn Aku tentang maha berkuasa


DIA
5 tahun dahulu

Kawan yg baik bg Aku...nakal, smoker, pernah fly dr sekolaha asrama...pernah digantung sekolah beberapa hari..bdk aliran sains...seorng yg genius...ditakdirkan ALLAH Aku dan Dia berpisah walaupun sama2 apply MARA utk medic...terpisah ketika kolej persediaan..persediaan di KTT...erm  KTT ada usrah, tp ALLAH tidak mentakdirkn lg Dia utk memilih jalan itu..dan ALLAH bawa Dia ke india...x berhubung dgn dia,,satu hari terbaca status dia “Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) shalat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah:153) tergerak hati bertanya...kenapa Dia berubah...tanya dia, kenapa? mngkin sbb ikut usrah....Aku terkesima dan mendoaknnya supaya terus thabat di jalan ALLAH...


Mengapa bercerita tentang 3 watak yg berbeza...ketiga2 bermula dr jalan yg berbeza , personaliti berbeza...tp ALLAH itu maha penyayang, masih memberi peluang kepada hambanya utk mengenal keindahan islam...
tidak kisahlah bagaimana kita bermula, walau pincang pada awalnya, yg menjadi ukuran bagaimana kesudahannya..jika ALLAH memberi kita peluang menghirup udara, merasa indahnya dunia, dan jika ALLAH menunjukkan jalan, tiada salahnya jika kita berpegang pada jalan ALLAH..

jika kelmarin dia lh yg paling jahat, jika semalam dialh yg paling baik, tp hari ini dia tidak semestinya apa dia pada semalam...kerana hidayah itu milik ALLAH....dan siapa kita hari ini tidak menentukan siapa kita pada akhirnya..wallahuallam....

p/s : biarlah rahsia siapa AKU, KAU dan DIA.... point of thh story..manusia itu boleh berubah, dan hidayah ALLAH itu x siapa sangaka..wallahuallam

1 comment:

Fathin Aina said...

betul sgt2...huhu... moga Allah thabatkan kita sama2 atas jalan ini...

lama x jumpe fina...hehe

p/s: dah bleh comment la..hehe

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~