There was an error in this gadget

Sunday, December 15, 2013

Batu bata dan kita?

dengan nama ALLAH yg maha Pemurah lg maha Penyayang

  Apakah batu bata? budak tahun 1 pun boleh jawab..hehe.secara generalnya bolehlah disimpulkan batu bata adalah salah satu bahan asas dalm pembinaan sesebuah bangunan. apa kaitannya batu bata dengan kita? ada je..=) kalau tengok proses pembuatan batu bata ini , batu bata ini terhasil dari batu liat dan dibakar sehingga menjadi kemerah-merahan, dan begitu juga kita dalam kita menghadapi kehidupan kadang2 kita terguris, terlempar dan pelbagailah. sebelum kita menjadi siapa kita hari ini kita dilentur, dan samalah seperti batu bata yg pd asalnya tanah liat dan dibakar, melalui proses2 tertentu..jeng-jeng maka jadilah si batu bata.

jangan lupa si batu bata ini asas bg pembinaan, jika kukuh asasnya maka kukuhlah strukturnya..tidak lupa juga pada kawan si batu bata yakni cerucuk, ha kalau byk cerucuk lg lh mantap dan kuat struktur tu. tp utk memasang cerucuk ni dan asas ni, mengambil masa yg sangat panjang...ye masa yang panjang..begitulah juga tabiat dakwah ini yang mana sifatnya panjang, dan susah. ha nk jatuh cinta pada sesuatu kenelah tgk pada sifatnya. dah jatuh cinta pd DnT?

bolehlah kita analogikan batu bata ini seperti individu musim..asas yg pertama utk menaiki tangga sehinggalah ustazyatul alam.


la jauhnya nk sampai paling atas tu...ye memang jauh, jauh sangat pada teori dan praktikalnya...sebab tu lah kena sabar buat kerja. usaha..aish kata cita-cita besar kalau usaha sejemput memang tak mampulah kan nak sampai puncak nun jauh di sana..
mari kita menyusuri sedikit lembaran sirah mengenai pernag khandaq..aka perang parit

Mengapa disebut Perang Parit? Pasalnya dalam perang tersebut kaum muslimin menggali parit yang digunakan untuk perlindungandi perbatasan kota Madinah. Ini sesuainya dengan sarran yang diberikan sahabat Nabi dari Persia, Salman Al-Farisi. Menurut Salman, dengan dibuatnya parit di perbatasan, maka pasukan musuh akan terhambat. 

Proses penggalian parit memakan waktu hingga enam hari. Namun ketika proses penggalian itu dilaksanakan,Salman dan kaum muslim lain menemukan batu putih yang sangat besar dan keras. Karena tidak mampu memecahkan batu tersebut, akhirnya mereka memanggil Rasulullah SAW. Nabi pun segera datang dengan membawa kapak. 

Pada pukulan pertama, batu itu pecah sepertiganya dan mengeluarkan kilatan cahaya dari arah Syam. Hal itu diramalkan oleh Nabi Muhammad sebagai isyarat penakhlukkan Syam (Suriah). Pada pukulan kedua, sepertiga lagi pecah dan mengeluarkan cahaya dari arah Persia. Hal itu diramalkan oleh Nabi Muhammad sebagai isyarat penakhlukkan Persia. Pukulan ketiga memecahkan sepertiga sisa batu tersebut dan memancarkan cahaya dari arah Yaman. Hal itu diramalkan oleh Nabi Muhammad sebagai isyarat penakhlukkan Yaman.
kita lihat mukmin pada ketika itu kecil, bilangannya, islam waktu itu tidak berkembang pesat lagi, dan kalau ikut logik akal mampu ke nk takluk 2 tamadun hebat di dunia pada saat itu? tp sejarah membuktikan islam itu mampu sehingga kita pernah menguasai 2/3 dunia..melalui kaedah sulbah, individu muslim yg rasulullah s.a.w bina...ye individu muslim inilah, campaklah mereka walau ke mana tetap menghasilkan sesuatu yg hebat.

Betapa pentingnya pembinaan individu muslim ini, walaupun lambat insyaallah janji ALLAH itu pasti...

namun, mungkin ada yang berpendapat alah lambatnya gerak kerja macam ni, umat tengah tenat ni, sampai bila nak tunggu..

.ye,sebab itulah kepelbagaian gerak kerja itu..ada yg bergerak kerja menyentuh aspek yang lain...insyaallah matlamat kita sama..
analoginya kita ingin mencapai destinasi yg sama, ada yg naik bus sani, ada naik kereta, ha ada jgn amik flight. tp its ok..walau jalan berbeza destinasi kita sama...

insyaallah kita nak bawa orang pada ALLAH bukan pada jemaah..wallahuallam...salinglah kita berlapang dada... umat tengah tenat ni, harus pergiatkan lagi usaha. ALLAH tengok pada usaha kita.. ingat jalan dakwah itu panjang, berduri, xenak pun...tp itulah hakikatnya..kerana dunia ini hanya persinggahan semata-mata. akhirat jua yang abadi

Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahuinya.”(QS. Al Ankabut 64)

yg baik dtng dr ALLAH yg buruk ats kelemahan diri...wallahuallam



 

2 comments:

cikepal said...

yeay!! dapat baca balil tulisan k fina.. jazakillah atas perkongsian ^^

afinarazab said...

=) doa sama2 moga ALLAH bg kekuatan...ye cik epal..ehhehe awk suka mkn epal k?

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~