Tuesday, May 13, 2014

surat terbuka utk murabbiku dan murabbi -kung fu panda 13/10/13-3/5/14

tiada kata-kata mampu dilafazakan selain megucap syukur atas dipertemukan ALLAH dengan jalan ini, dan atas hadiah ALLAH dengan insan-insan sekeliling...


13/10/2013-3/5/2014 satu usia yg cukup utk kami menyemai rasa kasih dan sayang antara satu sama lain. usrah kali ini aku merasakan tautan jiwa yang lebih mendalam, mungkin sudah hampir tiga tahun aku mengenali apa itu tarbiyah, dan roh ukhwah itu aku merasakan dan mampu menjiwainya di saat ini... sungguh pada kali pertama aku tahu berusrah dgn mereka dan bakal murabbiku..erm speecless...


aku kenal murabbiku as kawan, and seusia walaupun dia berlainan tahun, yelah budak lompat kelas kn and persedian pula setahun, berbanding aku persediaan 2 tahun.


jujur aku katakan saat awal perkenalan pada tahun 1 dia bukan akak yg aku selalu bertempet or selalu bercakap, kalau ikut awal2 perkenalan memang selalu bergeser..hehehe biasalah saya budak nakal and kuat juga memberontak..


P/s.( jazakillah juga saya ucapkan pada murabbi pertamaku 2 org insan yang cukup bersabar dengan kerenahku..p/s:asyik tidur waktu usrah) kalau bosan memang obvious muka bosan. and kalau x suka something terus cakap..opps berterus terang..tp jujur kasih sayang dan kesabaran dan kasih sayang mereka berjaya mencairkan aku..pengisian yg paling aku suka waktu akak buat tadabbur lebah...binatang yg buat aku kagum dengan sifat kerajinan mereka. pada hari lahir yg ke21 aku meminta hadiah patung lebah dari mereka, sebab tengok lebah saya nk jadi rajin macam mereka. patung lebah itu masih setia menemani aku study di meja studyku)..


dan murabbi keduaku seorang yg lembut byk mengajar aku erti kesabaran (tahun 2 aku memang budak yg paling memberontak. lantang, x puas hati terus ckp(p.s kesian pula dengan akak usrah aku waktu tu) tp dia banyak bersabar dengan aku, waktu fasa ni aku pernah berfikir utk xnk usrah dah sbb masalah jiwa..ahhah merasakan akak2 dah tak sayng aku..kih kih  tp bila ada seorng akak yg aku segani p/s : sekarang housemate aku akak ni)
dia ckp..fina boleh je nk berhenti, tp takut ALLAH tak pilih balik) kata2 tu menyentap aku dan menyedarkan aku kembali..


murabbiku waktu aku tahun 3..aku kembali berusrah dengan akak murabbi pertamaku..tp waktu tu sekejap je..tp waktu tahun 3 lah banyak peristiwa berlaku-direct tarbiyah dari ALLAH..


TAHUN 3 dahlah exam susah banyak exam, dapat dugaan, dipendekkan cerita ada seorang budak kelas international ada tb, SO kami satu batch kene screen TB, and accidentally X-RAY aku ada finding, dekat hilar...then doc proceed aku dengan CT scan... 1 bulan hidup mcm org depressed, (p/s: b4 this aku nampak x-ray pesakit je ada patho, ni x ray aku pun ada patho...) sebab lambat jgk nk proceed ct scan 1 bulan asyik nangis exam berlambak. ha waktu tulah tarbiyah, tazkirah mati sentiasa bermain kt jiwa aku..dulu dengar berita kematian as dengar jelah, ha waktu ni dh fikir mati dh..dan kerana peristiwa inilah menggerakkan aku dlm DnT...aku fikir aku tak buat banyak utk islam, bertitik tolak itulah, i will try my best effort for DnT...
dan alhamdulillah ALLAH masih bg peluang utk aku- result CT scan, no pathology. myb scar something batuk yg panjang waktu second year dulu kot..kenapa aku ceritakn peristiwa ini, sebab peristiwa ini turning point dlm hidup aku..


dan after beberapa bulan dar peristiwa ini aku bertukar murabbi, erm murabbi ni byk aku belajar dari dia..walaupun nmpak cmm hate and love relationship, tp murabbi ini sedikit sebanyak mencorakkan aku dalam Dnt.. menyokong aku utk terus kedepan =)


dan pada tahun 4 murabbi ku ini, murabbi kung fu pandaku
hari ini dapat surat cinta dari murabbiku ini..usai membaca surat ini, saya rasa nk tulis surat utk akak.. merakan keikhlasan dan kejujuran dalam tulisanmu itu..dari awAL perkenalan, serius boleh ingat lg byk pertelagahan kami..hehehhe hate relationship..ahhahah  kalau saya first year dulu sy mmg tak nk dia jadi murabbi saya..even second year dulu pun..kih kih usrah dgn akak ni mmg terbaik ah waktu investment..( zaman dulu2 nasib baik x usrah dgn akak ni) hahahah
tapi hebat kan PERANCANGAN ALLAH, akhir2  3rd year ALLAH tautkan hati kami, sbb akak ni bawah rumah saya je satu bangunan, waktu tu study pathoanat selau tido rumah akak ni, and dia ni rajin je melayan celoteh aku..aku ni memang banyak soalan dari soalan belajar hinggalah soaln DnT.. tp sabar je dia dengar..jzkk akak..akak memang pendengar yg baik...dan ALLAH bukakan pintu hati saya, saya berhasrat, harap2 dapat usrah dengan akak ni) ha sebab tu kata jangan tak suka lama-lama sayang =)


buat k.aini =)


Ketabahanmu menjadikan dirimu cukup tinggi di mataku,
kesungguhanmu menjadi motivasiku,
kesabaranmu mengikat hatiku dalam bulatan gembiramu,
nasihat mu terngiang2 di fikiranku, jangan bimbang fina ALLAH kan tunjuk jalan..
setiamu mendengar coletehku mengharukanku..
ok biasalah waktu update diri pun asyik nk qadoya..heheh


k.aini jazakillah k.aini
terharu baca surat k.aini...usrah kali ini membawa makna pada saya.
k.aini maafkanlah saya, andai terkasar bahasa , terbuat muka bosan..heheheh pengisian k..aini tak bosan pun, kadang2 otak saya mudah menerawang..hehe


tulisan saya pada kali ini, muhasabah utk diri ini juga..
menjadi murabbi bukan mudah, tp murabbi juga manusia biasa yg tidak sempurna. dan kita sebagai insan yg dalam Dnt, kenalah banyak bersabar dengan akhowat2. walaupun mereka akhowat mereka bukanlah malaikat yg penuh kesempurnaan.


kata kunci dalam Dnt, BERSABARLAH mendidik mad'umu..walaupun nmpak susah utk menangkapnya...tp siapa tahu dengan kuasa ALLAH hatinya akan terbuka.
hati pun ada kunci, kene gaya terbukalah ...
sabar, sabar, sabar, dan ingatlah jasamu mungkin manusia tidak pandang tapi ada ALLAH yg menilai


Dari Anas r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Tidaklah sempurna iman kamu sehingga kamu mencintai saudara kamu sebagaimana kamu mencintai diri kamu sendiri. (HR Bukhari)


jazakunallah khairan kathira buat murobbi-murobbiku
P/s : dan juga murobbi baru ku =) puannnn.......heheh





No comments:

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~