Sunday, July 3, 2011

kita usaha, kita cuba

baiklah berapa ramai dalam kalangan kita yg takut mencuba?? erm sy sendiri pun seorang penakut. jom kita kupas isu exam oral di czech.

memang takut exam oral ni, sbb melibatkan mood pemeriksa...
sometimes it doesnt matter how good u ar or sebaliknya..

tp sebagai seorang muslim kita percaya akan konsep rezeki..kalau memang rezeki kita lepas exam tu even x habis baca contohnya anatomy 200 oral question~ TP kalau ALLAH bg rezeki kita dpt soalan yg kita baca dan ALLAH lembutkan hati pemeriksa..
ingat ALLAH yg pegang hati pemeriksa dan ALLAH lh yg melancarkan segala tutur kata kita dan drp ALLAH lh jg kita mendapat ilham..
dan konsep tawakal sgtlh perlu dalam menghadapi ujian sebegini..
seperti dalam surah AL-TALAQ ayat 3
dan Dia memberinya rezeki dari arah yg tidak disangka2. Dan barang siapa bertawakal kepada ALLAH, niscaya ALLAH akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya ALLAH melaksanakan urusan-NYA, sungguh ALLAH telah mengadakan ketentuan bg sesuatu..


seiring dengan tawakal usaha juga harus dilakukan..

dan semestinya exam oral ini menimbulkn rasa gusar yg amat sgt di hati student2..apabila timbul perkara begini, student tidak berani ataupun tiada kekuatan utk menghadapi exam..dan sudah tentu perkara yg ditakuti adalah fail..ye sbb once u failed, it is really hard to build it up again. thats the reality..but when u believe in ALLAH, INSYAALLAH everything will be fine..


Semua orang inginkan syurga, tp kebanyakan orang takutkan mati,
semua orng ingin lepas exam, tp kebanyakan orang takut fail( erm sy sendiri pun takut sgt..tipulah x takut)

tp mcm mana kita nk tahu kita pass or sebaliknya kalau kita x pergi exam tu..mungkin ALLAH nk bg rezeki pd hari tu, tp disebbkn kita x pergi maka x dapatlh rezeki tu..dalam mengejar rezeki itu kita juga haruslah ada usaha, sepertimana kita ingin mengejar syurga, kita cuba utk berusaha ke arahnya..INSYAALLAH..

p/s : sedng melatih diri utk BERUSAHA utk menghabiskan soalan anatomy..ya ALLAH permudahkan urusan kami, dan sahabat2 kami, senior2 kami..sesungguhnya semua keputusan dan rezeki terletak padaMu ya ALLAH...



About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~