Thursday, July 21, 2011

satu keinsafan~

Alhamdulillah~ selamat sampai k KLIA~
pelbagai cerita dpt ku coretkan buat catatan kali ini.
kisah perjalanan dr prague k dubai kali ini agak mencabar~ situasi cemas menyelubungi seluruh kabin~ safety seat perlu dipakai most of time..
after perjalanan hampir berusia dua jam tiba2 kapal terbang boeing terumbang ambing, sedikit menerjah ke depan seluruh isi pesawat, hampir tehuyung hayang badan penumpang~ aku sebelum ini x pernah ,mengalami situasi begini, berdebar bukan kepalang. terfikir adakah ajalku sudah tiba? bersediakah aku utk menemui yg esa? terdengar suara2 mak cik2 arab bertakbir, mengucap x kurang juga isi penumpang lain yg bertempik.. alhamdulillah perkara itu x berlanjutan panjang, mungkin dlm 5-7 minit sahaja~ tp byk ibrah yg boleh kita ambil drp situasi di ats` akak senior ku yg satu flight dgn aku berkata~ mungkin ALLAH nk timbulkan ketakutan dalam hati manusia supaya kita sentiasa mengingatiNYA..INSYAALLAH~ yelah manusia ni lalai ..al-insan dlm bahasa arabnya sendiri diterjemah drp perkataan lupa~

ALLAH lah sebaik2 penolong manusia~

memetik surah al-imran ayat 160 yg berbunyi

Jika ALLAH menolong kamu, maka x ada yg dapat mengalahkanmu, tetapi jika ALLAH membiarkan kamu ( tidak memberi pertolongan ) maka siapa yg dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah kepada ALLAH sj orang2 mukmin bertawakal~

next stop KLIA~ kt cni ALLAH mentakdirkan jumpa mak cik2 yg bakal menunaikan umrah dgn haji~ bersembang lh dgn seorg mak cik ni..timbul bibit keinsafan di hati... tanya dia mak cik dtng sorang j k? mak cik jawab ye.. x nk susahkan saudara kt cni.. anak mak cik mcm mna? anak mak cik sibuk..walaupun tenang mak cik itu menjawab jauh di lubuk hatinya aku tahu dia sensitif. dia ckp dia nk berpuasa kt mekah suasananya meriah, klu kat MAS x de siapa2 dia sorang j kt rumah..dia cakap waktu inilh kalau boleh nk kutip amalan selagi mampu...

aku terfikir mcm mnalah aku nnti bila besar? adakah aku mampu melaksanakn tanggungjawab sbg anak dgn sempurna~ wallahuallah..persoalan ini hanya ALLAH yg tahu dan jawapan ini kalau aku inginkan jawapan yg terbaik akulah yg kena didik aku dr sekarng~ INSYAALLAH

Dan Kami perintahkan kpd manusia (agar berbuat baik )kepada kedua org tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yg bertambah-tanbah, dan menyapihnay dalam usia 2 tahun.Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua org tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu~
31:14

semoga bermanfaat~ INSYAALLAH


About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~