Thursday, March 6, 2014

satu tambah satu =?

manusia cenderung  mempercayai sesuatu yg berfakta,  ada bukti, and saya kira unsur paling penting ada statistik...iaitu kiraan dan kajian, saya tertarik dengan kiraan pada Glasgow coma scale dan yg sewaktu dengannya seperti Revised Trauma Score ...
apakah itu Glasgow coma scale...lebih kurang nk akses conciousness patient, example waktu trauma ke accident ke, ada indikator tertentu yg kita lihat seperti pergerakan mata ...pergerakan extremitis .

ini adalah contoh kiraan GCS



 
 
 
 
 
kita tafsirkan berdasarkan jumlah score... yg paling teruk kiranya tak respon langsung dengan kiraan 3...
contoh no response for eye opening response =1
best verbal response also no response=1
then best motor response also no response =1
pada kuantitinya kita lihat mcm xde harapan kn...
 
 
GCS was initially used to assess level of consciousness after head injury
 
tp point saya kat sini manusia melihat pd bukti , pd kuantiti, pada kiraan, kita lihat contoh pada kiraan tiga maksudnya mungkin head injury yg teruk...tp kita lihat pada kaca mata logik akal pd dasar hukum sains.. tp
klu kita tengok pd mata hati iaitu kepercayaan kepada ALLAH..mungkin yg worst itu akan jadi sesuatu miracle...maksud saya mngkin org yg sakit pd sainsnya mcm xde harapan. tp bila kita yakin kesembuhan, keajaiban mungkin berlaku sebab kita yakin adanya pencipta yakni ALLAH.
 
bila saya melihat sendiri siri2 kejadian yg berlaku di sekeliling kita, pengalaman insan2 di sekeliling, bila kita cerita, pak cik ni mcm xde harapan, tp ada yg mampu bertahan, sebab mungkin ALLAH masih memberi nafas yg panajng lg kepadanya. begitu juga kita yg mungkin pada zahirnya sihat, pada kiraan BPnya ok...tp kita mungkin yg bakal meninggalkn dunia dulu berbanding pak cik itu. ni just as example.
 
Dan kalau kita lihat juga pada jumlah soalan oral yg tidak sempat lagi kita cover and revised, mungkin pada kiraan logik begitu..byk x belajar= fail lah kn..tp kita  xtahu pada takdir ALLAH susun, pada Jalan yg ALLAH bg pertolongan,  saat itu harapan berbisik..
 
BILA MANA KITA PERCAYA,
BILA MANA KITA YAKIN,
 
Dan uniknya kiraan ALLAH itu tidak sama dengan kiraan manusia,
example:
 
Perumpamaan orang-orang yang membelanjakan harta mereka (bersedekah) pada jalan Allah laksana sebiji (benih) yang tumbuh menjadi tujuh tangkai, setiap tangkai ada seratus biji. Dan Allah akan melipatgandakan ganjaran-Nya kepada siapa yang disukai-Nya dan Tuhan itu Maha Luas pemberian-Nya dan Maha Mengetahui." ( Al Baqarah : 261 )
 
mungkin manusia nmpak apa yg diberi itu satu bende sahaja tp di sisi tuhan berganda-ganda.
 
SELAMAT BERMUJAHADAH, SELAMAT MENGEJAR CINTANYA. SELAMAT MENCARI KEMBALI HATI BASAH...
 
p/s;maaf, kalau ada fakta terlari cket k apa..Wallahuallam, yg baik datangnya dr ALLAH yg buruk datangnya dr saya sendiri.
 
PURPOSE OF LIFE
 
 
zero+zero= cannot be one
video ni by tunjuk bukti, sains semua ada..dan masih butakah kita?
 
 
 
 


2 comments:

Fathin Aina said...

betul2..manusia mampu menduga2 je..natijahnya Allah saja yg tahu :)

jzkk for the sharing fina! lama x bc blog fina..hehe :)

afinarazab said...

jazakillah k.aina sudi bca =) tahniah jgk k.aina dh lepas exam onG..alhamdulillah..

About Me

nothing nothing nothing extraordinary..hehe..just a simple person..i m trying my best to be myself..alhamdulillah~ currently doing medicine in czech republik~